donderdag 1 september 2011

Ronde 6 van de #Kunstlinie actie



6.    Fotografie
Voor de echte kenner was deze ronde een eitje. Het antwoord moet zijn lens. Het is namelijk een detail van een camera lens. De link naar fotografie is dan natuurlijk ook snel gelegd. Voor een aantal docenten van de Kunstlinie is fotografie hun grote liefde en daar vertellen ze dan ook met passie over in hun lessen en laten je zelf ervaren hoe leuk het is voor jong en oud.

Zelf fotograferen bij de Kunstlinie:

Fotografie volgens wikipedia:
Fotografie is het met behulp van licht en andere vormen van straling vervaardigen van afbeeldingen van voorwerpen en verschijnselen. Het woord is afgeleid van het Grieks en betekent letterlijk schrijven met licht (φωτὸς, (phootos), van: φῶς (foos): licht, en γράφω (grafoo): schrijven).
Iemand die (beroepsmatig) fotografie verricht noemt men een fotograaf. Sinds de intrede van de digitale fotografie bestaat er een verschil tussen het nemen van een foto en het maken van een foto. Zeker met de huidige digitale techniek zijn er steeds meer mensen die met een foto-bewerkingsprogramma foto's maken. Hiervoor is niet noodzakelijk een fotocamera nodig; men kan bestaande foto's makkelijk bewerken tot een eigen product. Echter, voor het nemen van een foto maakt men wel degelijk gebruik van een camera. Een afdruk van een voorwerp dat direct op lichtgevoelig materiaal gelegd is en vervolgens belicht, is een fotogram.

Cursist van de Kunstlinie aan het woord
Naam:                    Klarien Mooijaart
Leeftijd:                 47 jaar
Opleiding:            Basiscursus Digitale fotografie
Ik en mijn gezin wonen ruim 10 jaar in Almere. Mijn vrouw en zoon zijn volgens eigen zeggen erg ‘Kunstlinieminded’! Mijn vrouw zit al jaren bij de Kunstlinie op les, ze heeft al deelgenomen aan de cursussen keramiek, gitaar, piano en digitale fotografie en mijn zoon Florian van 11 jaar zit sinds een jaar op pianoles.

Ik kon dus niet achterblijven. Met de aanschaf van een nieuwe digitale camera was het tijd om mij in te schrijven voor een cursus fotografie. Ik wilde meer te weten komen over mijn nieuwe camera en wat ik daarmee allemaal kan doen. De cursus is heel nuttig en leuk om te doen. Ik krijg hele praktische tips. De docent doet het heel goed, ze geeft heel helder les.

Na elke les krijgen we praktijkopdrachten mee naar huis. De lessen zijn gelukkig om de twee weken zodat ik ook echt tijd heb om aan de opdrachten te werken. Ik heb een drukke baan waardoor het lastig zou zijn als ik elke week weer een andere opdracht zou moeten doen.

Tijdens de les bespreken we gezamenlijk elkaars werk, dat is heel leerzaam. Aan het einde van de cursus hebben we een praktijkdag. We gaan dan met de groep naar buiten om in de stad te fotograferen. Daar kijk ik erg naar uit en hopelijk werkt het weer dan ook mee. De cursus is nu voor de helft voorbij. Waarschijnlijk schrijf ik me ook voor de vervolgcursus in. Er is nog zo veel te ontdekken. Ik wil mijn camera en de mogelijkheden zo goed mogelijk onder de knie krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten