donderdag 1 september 2011

Ronde 5 van de #Kunstlinie actie

5.    Muziek
Het antwoord van deze ronde is, piano en dat staat symbool voor de muzieklessen van de Kunstlinie. Hieronder vind je meer info over muzieklessen bij de Kunstlinie en muziek in het algemeen.

Muziek bij de Kunstlinie:

Zelf muziek maken bij de Kunstlinie:

Muziek volgens wikipedia:
Muziek is een kunstvorm die gebruikmaakt van klanken, geschikt in een bepaalde tijdsduur. Om muziek te maken wordt gebruik gemaakt van de elementen toonhoogteritmegeluidssterkte (muzikale dynamiek), klankkleur en textuur (monofoniepolyfonie e.d.), maar ook stilte. Het woord is afgeleid van het Griekse μουσική (mousikè), 'kunst van de Muzen'.
Voor zover bekend hebben alle culturen in alle tijden muziek gekend, maar omdat deze kunst op verschillende plaatsen en in verschillende tijden steeds weer anders beoefend (en ervaren) werd en wordt, is er geen eensgezindheid omtrent de definitie van muziek: wanneer is iets muziek en wanneer niet? Het uiteindelijke antwoord op deze kernvraag verschilt bij de diverse muziektheoretici en filosofen. Dit verklaart wel de grote verscheidenheid aan muziekstijlen door de tijden heen, in diverse (sub)culturen.
Het is echter wel een onomstreden feit, dat het bij muziek altijd om het hoorbare (of het ontbreken daarvan) gaat, in tegenstelling tot het zichtbare in debeeldende kunsten. Muziek is een tijdskunst, met hoorbare (geluidenklankentonen) of onhoorbare (stiltespauzes) elementen in opeenvolging of tegelijkertijd. Daarnaast worden geluiden alleen tot muziek gerekend als iemand de bedoeling heeft muziek te maken. Muziek kan dus niet 'per ongeluk' worden gemaakt. Daarmee is muziek nauw verwant aan poëzie, waarbij de beide elementen van zichtbaar en hoorbaar verenigd worden, hetgeen bijgeschreven muziek eveneens het geval is. Een ander woord voor muziek (als creatie) is toonkunst.
Bron: Wikipedia

Cursist van de Kunstlinie aan het woord:
Naam:                    Marleen
Leeftijd:                 Pre-talentenklas Viool
Opleiding:            11 jaar
,, De Kunstlinie is voor mij dé plek om muziek te maken. Als dit weg zou gaan zou ik echt balen!”
Ik ben begonnen met viool te spelen toen ik 5 jaar was, bij het toenmalige CKV. Daarnaast volgde ik de opleiding peuterdans. Uiteindelijk heb ik voor viool gekozen omdat ik vioolmuziek zo mooi vond en verliefd werd op het instrument.  
Inmiddels heb ik 6 jaar les bij de Kunstlinie en speel nu mee in het JOA (Junior Orkest Almere). Omdat ik graag in een orkest wilde spelen ben ik begonnen met de les haren en snaren om mij goed voor te bereiden op de audities.
Vervolgens werd ik gevraagd om auditie te doen voor de pre-talentenklas en tot mijn verbazing werd ik toegelaten! Daarnaast ben ik gaan zingen in het kinderkoor en in het talentenkoor. Ik ga ook mijn best doen om later te worden aangenomen bij het conservatorium. Regelmatig treed ik op tijdens festivals, evenementen en open dagen van de Kunstlinie. Ik ben altijd voor elk optreden wel zenuwachtig. Zelfs als het heel erg klein en besloten is.
De Kunstlinie is een soort 2de thuis geworden van mij. Ik ben er 4 dagen in de week te vinden. Ik zou me ook geen leven zonder muziek of de Kunstlinie kunnen voorstellen. De wereld zou zo saai zijn! De Kunstlinie is een rode draad in ons gezin. Mijn zussen en ouders volgen hier ook een cursus!

Geen opmerkingen: