woensdag 31 augustus 2011

De eerste ronde van de #Kunstlinie actie

1.    Zang:
Dit was dus eigenlijk veel te makkelijk voor jullie ;-) Het was ook nog maar een opwarmertje. Het antwoord dat bij deze detailfoto hoort is, microfoon (rechts op de foto in spiegelbeeld) en dat staat symbool voor de zangcursussen van de Kunstlinie. Morgen om 10.00 vind je hier ook de prijswinnaars van vandaag. Hieronder vind je meer informatie over zang bij de Kunstlinie en zang in het algemeen.

Zang bij de Kunstlinie:

Zang volgens Wikipedia:
Zangkunst of zingen is muziek maken met de menselijke stem door woorden of andere klanken (lettergrepen of onzinklanken) op verschillende toonhoogtenuit te spreken volgens een bepaalde melodie. Zingen kan men alleen doen (solozang) of met anderen (koorzang). Vaak wordt met instrumentale begeleiding gezongen, wanneer geen begeleiding aanwezig is noemt men dat a capella. Als men met de stem muziekinstrumenten nadoet om andere stemmen te begeleiden heet dat barbershop singing, (letterlijk kapperszaak-zingen).
Bron: Wikipedia

Cursist van de Kunstlinie aan het woord:
Naam:                    Lois MacDonald
Leeftijd:                 14 jaar
Opleiding:            Zang

,, De docenten zelf kunnen heel goed zingen en als je ze hoort zingen kun je zo genieten daarvan ”
Van kleins af aan ben ik creatief bezig bij de Kunstlinie. Als peuter kwam ik hier algemene muzikale vorming volgen bij Sylvia. Al gauw begon ik met zingen en wilde daarmee verder. Toen ben ik in het kinderkoor terecht gekomen. Ik heb een tijdje ook bij Carlo gezongen met een strippenkaart. Zo ben ik begonnen met zangles 1 op 1. Tijdens de Open Dag heb ik samen met een band mogen optreden.
Ik zit nu één jaar in het Almeers Muziek Project (AMP) en heb het erg naar mijn zin. Je leert bij de Kunstlinie veel van de zangtechniek want zonder techniek kan je eigenlijk niets en weet je niet goed om te gaan met je ademhaling en hoe je moet staan. Wij treden ook veel op, om zoveel mogelijk podiumervaring op te doen. Eén van de mooiste optredens die ik heb gedaan was in een kerk rond Kerstmis. Er hing zo’n fantastische sfeer. Het was echt te gek!
Mijn grootste muzikale voorbeeld is toch echt wel Alicia Keys. Hoe zij piano speelt én zingt is echt geweldig. Dat is iets wat ik heel graag ook zelf zou willen doen. Zingen en piano spelen tegelijk. Ik zit ook op pianoles bij de Kunstlinie. Dus wie weet!


Zelf zingen bij de Kunstlinie
Kunstencentrum de Kunstlinie biedt diverse opleidingen aan op het gebied van zang zowel voor kinderen, jongeren als volwassenen. Wil jij persoonlijk je zangtalent verder ontwikkelen kies dan voor solozang, maar samen zingen in een koor is natuurlijk ook mogelijk. Ligt je passie bij klassiek of pop? Het is allemaal mogelijk! Zie onderstaande opleidingen van de Kunstlinie:
·        
Kinderen:

·         Jongeren: